Whistleblowing - oznamovanie porušení
Pokiaľ verite, že niečo nie je v poriadku...
Čo oznámiť?
- Domnievané alebo skutočné porušenie zákona alebo interných predpisov,
- v spoločnosti Siemens alebo v našom dodávateľskom reťazci,
- nech už ste zamestnancom spoločnosti Siemens alebo nie.
My poskytneme
- spätnú väzbu pri zachovaní dôvernosti všetkých zúčastnených,
- ochranu pred zlým zaobchádzaním alebo odvetnými opatreniami,
- a s Vašim oznámením bude nakladané s maximálnou dôvernosťou.
Pomáháte nám
- konať správne
- a identifikovať pochybenia.
Ďakujeme za Vašu dôveru a podporu.
Často kladené otázky
Má OEZ/Siemens celopodniková pravidla pro podávání stížností a oznámení?
Áno. OEZ/Siemens prevádzkuje celopodnikový, transparentný, verejne dostupný a štandardizovaný proces pre vybavovanie podnetov, ktorý je plne prístupný. K sťažnostiam a oznámeniam zamestnancov a tretích strán bude pristupované rovnocenne a budú vybavované rovnakým spôsobom, v danom rozsahu a povolený zákonom.
Kto môže podávať sťažnosti a oznámenia?
Všetci. Postup pre podávanie sťažností a oznámení je otevrený všetkým zamestnancom spoločnosti OEZ/Siemens, externým osobám a ďalším subjektom.
Čo môžem nahlásiť?
Všetky oznámenia nahlásené v dobre viere, vrátane dôvodných podozrení, o skutočných či domievaných porušeniach zákona alebo interných predpisov spoločnosti OEZ/Siemens, vrátane tých, ktoré se týkajú ľudských práv a environmentálnych rizík alebo povinností. Podozrenia môžu byť zamerané na jednotlivých zamestnancov spoločnosti OEZ/Siemens, spoločnost OEZ/Siemens alebo dodávateľov OEZ/Siemens.
Aké mám možnosti podania sťažnosti alebo oznámení?
OEZ/Siemens má rôzne kanály na podávanie sťažností alebo oznámení.
Podnety je možné podávať prostredníctvom linky "Tell Us" 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Písomne alebo telefonicky - pokiaľ si prajete zostať v anonymite, nemusíte uvádzať svoje meno.
Linka "Tell Us" je k dispozícií v mnohých jazykoch (v slovenčine bohužiaľ zatiaľ nie) a je spravovaný nezávislým prevádzkovateľom. Dáta sú uložené na chránených serveroch v Nemecku. Obsah sťažností a oznámení spracováva výhradne spoločnosť Siemens.
K dispozícií je tiež externá ombudsmanka. Ombudsmanka je nezávislá právnička mimo spoločnosť OEZ/Siemens, na ktorú sa môžete dôverne a anonymne obrátiť.
Kontakt na ombudsmanku:
Advokát Dr. Sybille von Coelln
Kanzlei „HEUKING ∙ VON COELLN Rechtsanwälte“
Telefon: +49 211 44 03 57 79
Mail: siemens-ombudsfrau@hvc-strafrecht.de
Pokiaľ dávate prednosť priamemu kontaktu na niekoho v spoločnosti OEZ/Siemens, neváhajte sa obrátiť na ktoréhokoľvek z našich Compliance Officerov. Môžete tiež kontaktovať ďalších zamestnancov oddelení Legal a Compliance, manažérov, zamestnancov oddelení P&O, zástupcov zamestnancov, alebo Chief Compliance Officera.
Kto sa bude zaoberať mojou sťažnosťou alebo oznámením?
Všetky podnety, bez ohľadu na to, ako boli podané, sú vybavované oddelením Compliance Investigations and Regulatory (LC CO IR), ktoré slúži ako centrálna Kancelária pre oznámenia. Kancelária pre oznámenia je priamo podriadená Chief Compliance Officerovi, ktorý má prístup k predstavenstvu a dozornej rade spoločnosti Siemens AG. Zamestnanci Kancelárie pre oznámenia podliehajú zvláštnej povinnosti mlčanlivosti, sú nestranní a majú potrebné odborné znalosti pre profesionálne vybavovanie podnetov.
Spoločnosť Vás môže kontaktovať, pokiaľ budú potrebovať ďalšie informácie, a v niektorých prípadoch môže nemecký zákon o náležitej starostlivosti v dodávateľskom reťazci (LkSG) vyžadovať, aby sme s Vami Vašu sťažnosť prerokovali. To samozrejme funguje iba v prípade, keď na Vás máme kontakt.
Bude moja totožnosť uchovaná v tajnosti?
Všetky podnety môžu byť podané anonymne a spoločnosti OEZ/Siemens venuje veľkú pozornosť tomu, aby Vás ako oznamovateľov chránila a zaistila, že s Vašim podnetom bude zachádzané dôverne. Dôverné informácie môžu byť zverejnené iba v potrebných prípadoch a pokiaľ to povoľuje zákon. Tieto zásady platia bez ohľadu na použitý oznamovací kanál.
Ako se dozviem, že sa moja sťažnosť alebo oznámenie spracováva?
Do siedmych dní od obdržania Vášho podnetu Vám spoločnosť OEZ/Siemens zašle potvrdenie o prijatí.
Budú všetky sťažnosti a správy spracované?
Všetky podnety berieme vážne. Kancelária pre oznámenia preskúma každý podnet, aby posúdila, či je k dispozícií dostatok informácií pre spracovanie záležitostí. Kancelária pre oznámenia Vás môže kontaktovať pre získanie ďalších informácií.
Čo sa stane s mojím oznámením, akonáhle bude preskúmaný?
Záleží: Po tom čo Kancelária pre oznámenie preskúma Váš podnet, môže ho odovzdať zodpovednému internému oddeleniu alebo príslušnému orgánu pre ďalšie vyšetrovanie. Alebo môže Kancelária pre oznámenie sama vykonať vyšetrovanie. Pokiaľ je nevyhnutné zahájiť interné vyšetrovanie, je vydaný vyšetrovací mandát.
Počas vyšetrovania Kancelária pre oznámenia preskúma relevantné dokumenty, vypočuje svedkov a dotknuté osoby a v prípade potreby zhromaždí a analyzuje elektronické dáta.
Vyšetrovanie je ukončené zhrnutím výsledkov vyšetrovania v záverečnej správe, ktorá je interne distribuovaná relevantným osobám. Správa môže obsahovať odporúčania na disciplinárne opatrenia alebo iné nápravné opatrenia, vrátane riadení rizík a interných procesných opatrení.
Do troch mesiacov od potvrdenia oznámení, bez ohľadu na to, či bolo vyšetrovanie dokončené, pokiaľ je to možné a pokiaľ to vyžaduje zákon, a za predpokladu, že nie je narušené vyšetrovanie alebo osobné práva, bude oznamovateľovi poskytnutá spätná väzba o plánovaných alebo už prijatých opatrení.
Existujú nejaké pravidlá, ktorými sa riadi interné vyšetrenie?
Áno. Všetci zamestnanci, ktorí sa podieľajú na internom vyšetrovaní, musia dodržiavať určite pravidlá konania, vrátane:
- Oznamovatelia musí byť chránení! Ani mená ani ďalšie detaily nesmú byť neoprávnene zverejnené.
- Vyšetrovanie musí byť spravodlivé a vykonávané s rešpektom. Všetky fakty musia byť hodnotené objektívne a svedomito.
- Dodržovanie zásady prezumpcie neviny a práva byť vypočutý.
- S údajmi a informáciami musí byť zaobchádzane dôverne, na základe princípu “need to know” a v súlade s právnymi požiadavkami.
- Akýkoľvek potenciálny alebo skutočný stret záujmov ktorejkoľvek osoby zapojenej do interného vyšetrovania, musí byť nahlásený a prípad bude odovzdaný inému zamestnancovi.
Ako som ako oznamovateľ chránený?
OEZ/Siemens netoleruje žiadné odvetné opatrenia voči oznamovateľom!
Osoby, ktoré v dobrej viere podali sťažnosť alebo oznámenia budú plne ochránené. Pokiaľ sa domnievate, že voči Vám alebo komukoľvek inému boli urobené odvetné opatrenia alebo s Vami bolo akýmkoľvek spôsobom odlišne zaobchádzané za podane sťažností alebo oznámenia, mali by ste okamžite informovať našu spoločnosť prostredníctvom ktoréhokoľvek kanálu pre oznamovanie (najlepšie prostredníctvom linky "Tell Us").
Zaoberáme sa všetkými vierohodnými obvineniami z odvetných opatrení alebo zlého zaobchádzania. Za odvetné opatrenia voči oznamovateľovi budú uložené prísne postihy.
Kontakty
Ombudsmanka
Dôležité: Ombudsmanka nie je súčasťou vnútorného oznamovacieho systému podľa Zákona č. 171/2023 Sb. o ochrane oznamovateľov.
Advokátka Dr. Sybille von Coelln
Kanzlei „HEUKING ∙ VON COELLN Rechtsanwälte“
Telefon: +49 211 44 03 57 79
Mail: siemens-ombudsfrau@hvc-strafrecht.de
Ministerstvo spravodlivosti SR
Oznámenia je možné podať aj prostredníctvom oznamovacieho systému, ktorý zriadilo Ministerstvo spravodlivosti SR.
Rules of Procedure for Complains (en)
Jedná sa o povinne publikovaný dokument podľa nemeckého Zákona o náležitej starostlivosti v dodávateľskom reťazci (LkSG) v pôvodnom neprekladanom znení.